Comunicat del simposi transnacional RASSIF

Tànger al cor de la protecció transnacional de la infància en mobilitat

Èxit del seminari i del simposi RASSIF 2026

Tànger, 17 d’abril de 2026 – La ciutat de Tànger va acollir, del 15 al 17 d’abril de 2026, una sèrie de trobades d’alt nivell dedicades a la protecció dels infants en situació de mobilitat.

Organitzat per la Delegació del Govern català al Nord d’Àfrica, l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament (ACCD), el Casal dels Infants i la Direcció Regional de l’Entraide Nationale, aquest esdeveniment s’emmarca dins del projecte RASSIF, amb l’objectiu de reforçar la coordinació entre el Marroc, Catalunya (Espanya), França i Bèlgica.


15 i 16 d’abril: Una sinergia entre experts acadèmics i actors de terreny

Les dues primeres jornades van reunir, al Centre de Serveis per a la Joventut de Mesnana, actors associatius i acadèmics dels quatre països.

Sota la direcció de diversos experts marroquins i internacionals, els participants van compartir les seves perspectives sobre dues temàtiques principals:

  • la salut mental i les addiccions;
  • les discriminacions, el racisme i les violències.

A través d’una metodologia participativa de tipus « Café du monde », les associacions presents dels quatre territoris van compartir les seves bones pràctiques.

Aquests treballs van permetre establir un diagnòstic compartit dels reptes que afronten els infants en mobilitat i redactar recomanacions concretes per millorar la seva atenció transnacional.


17 d’abril (Matí): El compromís dels actors públics per a una coordinació operativa

El matí del 17 d’abril va marcar una etapa política i institucional important amb la presència dels titulars d’obligacions dels quatre territoris.

Representants de:

  • l’Entraide Nationale,
  • el Ministeri Públic,
  • Salut,
  • les col·lectivitats territorials (Marroc),
  • la protecció de la infància de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona (Espanya),
  • l’Ajuda Social a la Infància de la ciutat de París,
  • la Direcció General de la Proximitat – DGPRP – de la ciutat de Bordeus (França),
  • així com FEDASIL (Bèlgica),

van participar en dues taules rodones.

L’objectiu era intercanviar sobre els dispositius i desafiaments existents a cada territori i abordar vies de coordinació per pal·liar l’absència actual de protocols transnacionals, que fragilitza els projectes de vida dels infants i augmenta els riscos d’explotació o desaparició.


17 d’abril (Tarda): L’infant al centre del debat i titular de drets

La tarda va estar dedicada a la restitució solemne de les recomanacions sorgides dels tres dies de reflexió.

En un enfocament de diàleg transnacional, els experts acadèmics van presentar les síntesis dels treballs dels actors públics i de la societat civil.

D’acord amb l’objectiu d’empoderament del projecte RASSIF, els infants i joves van ser celebrats com a actors titulars de drets.

La cloenda del simposi va estar marcada per una representació teatral realitzada pels mateixos infants, integrant així la seva veu i la seva experiència al centre del procés de reflexió col·lectiva.


Cap a una estratègia transnacional comuna

Aquest simposi subratlla la urgència de passar d’una gestió purament migratòria a un enfocament centrat en la protecció de la infància i l’interès superior del menor.

Les propostes formulades a Tànger constituiran la base d’un full de ruta comú per garantir una continuïtat de protecció eficaç al llarg de tot el recorregut de mobilitat dels infants.


RASSIF

Tànger, 17 d’abril de 2026

Desplaça cap amunt